Doorgaan naar inhoud
Flicker FlickrADFContactArchief
De Pion
  • Onze clubUitvouwen
    • Bestuur
    • Locaties
    • Contact
    • GeschiedenisUitvouwen
      • Kampioenen
      • Ereleden
    • Gedragsregels
    • Privacy Statement
  • SeniorenUitvouwen
    • Sevilla
    • Interne competitie
    • Rapidcompetitie
    • Externe competitieUitvouwen
      • De Pion 1
      • De Pion 2
      • De Pion 3
      • De Pion 4
    • Ratings
  • JeugdUitvouwen
    • Schaakles
    • Competitie
    • Jeugdratings
  • Sponsors
De Pion
Puzzel & Kalender
    • Nieuws
    Open Roosendaals Snelschaakkampioenschap
    By Ad Bruijns • 21 juni 2026

    Komende vrijdag, de 26e juni, wordt het Open Snelschaakkampioenschap van Roosendaal gespeeld. Iedereen is welkom en aanmelden kan vanaf 20.00 uur bij de Black Horse.

    In de loop van de avond worden dan ook nog de prijzen van de interne competitie van De Pion uitgereikt. Na afloop kan er nog gekeken worden naar de WK wedstrijd tussen Nederland en Tunesië.

    En daarna gaan we vakantie houden 🙂 Zoals gebruikelijk starten we het seizoen weer met onze Algemene Ledenvergadering welke deze keer zal plaatsvinden op vrijdag 4 september.

    • Nieuws
    Het NK Schaken komt eraan!
    By Frans Peeters • 15 juni 2026
    Het NK Schaken komt er nu snel aan! Vanuit de Stichting Schaak Promotie hebben we het merendeel geregeld en het nevenprogramma is nu ook definitief. Ik wil hier iedereen even bijpraten over een aantal zaken. We spelen dus in Hotel Renaissance Amsterdam Schiphol Airport.  Dat is dus in Aalsmeer en niet in Amsterdam (in Amsterdam is ook een Renaissance Hotel). We hebben gedurende het hele toernooi (van 4 tm 11 juli) alle ruimtes in het hotel tot onze beschikking. Als je met de auto komt, mag je de eerste twee uur gratis parkeren en daarna kost parkeren 1 euro per uur. Als je met het ov komt, dan is er een gratis shuttle van Schiphol naar het hotel. Bij de uitgang op Schiphol rechtsaf gaan en de bordjes shuttle volgen. De shuttle gaat elk half uur maar de chauffeur heeft wel een middagpauze! Terug van het hotel naar Schiphol kost nu nog 5 euro maar misschien wordt dat nog weggepoetst. Gedurende het toernooi zorgen Stefan Kuipers (eerste vier dagen) en Nick Maatman (laatste vier dagen) voor live commentaar op Twitch vanuit een studiootje in het hotel. Na afloop van een partij worden spelers met een interessante partij uitgenodigd voor een interview. Peter Boel houdt elke dag een blog bij van begin tot einde van de ronde en na afloop van een ronde maakt hij een persbericht voor het ANP. Uiteraard worden de partijen uitgezonden (zonder vertraging) op de bekende kanalen. In die uitzending zullen ook live camerabeelden te zien zijn. Op zaterdag 4 en zondag 5 juli geeft GM Paul van der Sterren commentaar in een van de zalen tot het einde van de ronde. Er kunnen ongeveer 30 toeschouwers tegelijk in de zaal bij Paul. Dan hebben we verschillende nevenactiviteiten tijdens het toernooi. Op zaterdag 4 juli is er een lezing over eindspelstudies door Harold van der Heijden vanaf 11 uur. Gedurende het hele toernooi kan iedereen een potje schaken in het Schaakcafé. Daar zijn schaaksets en klokken en het is elke dag geopend van 11:00 tot 23:00 uur. Op zondag geeft Paul van der Sterren eveneens uitleg over de partijen. Het Max Euwe Centrum heeft de hele dag een stand op het einde van de lobby. IM Robert Ris kun je ook tegenkomen want die heeft een trainingsdag georganiseerd voor de kinderen die zich hebben geplaatst voor het EK. En wellicht hebben we om 18:00 een of meerdere tiebreaks. Maandag is traditioneel de dag van het NK Pastores. Als je trouwens graag WK voetbal wil kijken, dan kan dat in het hotel. Ze zenden alle wedstrijden live uit in het restaurant en een aantal overige zalen. Dinsdagochtend geeft  GM Jan Werle een Masterclass aan talentvolle landelijke topspelers. Deze spelers kunnen enkel meedoen als ze zijn uitgenodigd door de KNSB. Op dinsdag hebben we misschien weer wel tiebreaks in ronde 2 van het NK. Als er tiebreaks zijn, worden die uiteraard aangekondigd door Stefan of Nick. Ik zal ook een aankondiging doen op Chess-Results. Op woensdag hebben we ‘s-middags een rapid jeugdtoernooi voor kinderen geboren in 2012 of later. Inschrijven hiervoor gaat via BarBlitz. Momenteel loopt de inschrijving hiervoor nog niet zo hard, maar als er acht kinderen komen, gaat het door.  We vragen 5 euro voor de deelname hieraan. Het is van half twee tot half vijf. Eerst even kijken bij het grote NK denk ik en dan zelf aan de slag! ‘s-Avonds hebben we JP Hendriks onder ons. Hij is de maker en eigenaar van Sevilla en hij geeft uitleg over zijn gratis indelingsprogramma. Dat is in principe van 19:00 tot 22:00 uur. Dat gaat in ieder geval door (zolang er tenminste één deelnemer is). Deelname is gratis. ‘s-Avonds is er ook een Freestyle toernooitje. Gewoon voor de lol om er even kennis mee te maken als je bijvoorbeeld nog nooit Freestyle hebt gespeeld. Dat is van 19:00 tot 22:30. Deelname kost ook 5 euro en de inschrijving gaat ook via BarBlitz. Op donderdagmorgen is er een tweede Masterclass van GM Jan Werle en in de middag kun je een workshop volgen voor het bedienen van live DGT borden. Deze workshop wordt gegeven door Fons van Hamond en is gratis. Het is wel handig even een mail te sturen als je hier aan mee wil doen, zodat we weten op hoeveel mensen we ongeveer kunnen rekenen. De grootste nevenactiviteit van de week staat ook op donderdag gepland. Dat is namelijk het FIDE Four toernooi. Dat zijn vierkampen met als tempo 60m+30s. Met dit fast standard tempo mag je drie partijen per dag spelen die meetellen voor de FIDE standaardrating. Inschrijven kost 10 euro (boven de 222 gratis). Die inschrijving loopt wel erg goed, er zijn nog maar enkele plaatsen beschiokbaar. Zie hiervoor BarBlitz. En misschien hebben we op donderdag wel een tiebreak voor ronde 3. Vrijdag is er in de avond een speciale Queens & Cocktails Night. Alleen voor de vrouwelijke deelnemers dus! Inschrijven hiervoor loopt via de website van het NK van de KNSB. Zaterdag 11 juli wordt het groot feest! In de lobby staan Erica en Robert met een stand van De Beste Zet. En de rest van de dag wordt ingevuld door de KNSB Themadag. De KNSB heeft een fantastisch programma samengesteld! Aanmelden voor de Themadag 2026 kun je hier. Tenslotte wil ik nog een oproep doen. We hebben al een aantal vrijwilligers die ons komen helpen met het NK en de nevenactiviteiten, maar we kunnen er nog wel een aantal gebruiken. Als je in de buurt woont van het hotel en je veel tijd hebt in de week van het NK ben je van harte welkom om mee te helpen. een financiële vergoeding zit er niet in, maar wel een gratis lunch en kofiie/thee etc. gedurende het toernooi. Stuur me een mailtje en maak ons blij! Houd de speciale pagina van het NK in de gaten voor al het laatste nieuws. Dat is nk.schaken.nl.

    • Nieuws
    5 juni geen schaken bij de Black Horse
    By Ad Bruijns • 3 juni 2026

    Komende vrijdag, 5 juni, is het geen schaken voor de senioren bij de Black Horse. De schaaktraining voor de volwassenen kan wel doorgaan! De senioren zijn van harte welkom op onze jeugd locatie; het Jan Tinbergen College. Er wordt om 19.00 begonnen en de training duurt tot iets na achten.

    • Nieuws
    Day 4 Hans vs Nepo
    By Frans Peeters • 1 juni 2026

    Voor het uitzenden van de partijen gebruik ik een laptop van Ad. Die Lenovo gaat overal mee naar toe als we live uitzenden. Het is best een oud beestje maar hij heeft lekker veel poorten en een UTP-aansluiting voor bekabeld internet. De onderkant van mijn arbiterstafel is afgedekt met een paar borden van de Servische bond en per ongeluk schopte ik bijna zo’n bord omver. Ik kon het nog net opvangen. Bij dat akkefietje moet de voeding van de laptop los gegaan zijn, want een half uurtje later kreeg ik ineens een melding dat de voeding bijna leeg was. Oei, net op tijd gezien. Het zou geen ramp geweest zijn overigens want die DGT software is heel robuust. Als alles wegvalt kun je gewoon de laptop opnieuw opstarten en krijg je alles netjes terug. Het bord heeft namelijk eigen geheugen waar een groot aantal zetten in opgeslagen kunnen worden.
    Er gebeurde iets heel bijzonders deze partij. Eerst maakte Hans met zwart met 13 …, c5 een enorme blunder wat blijkbaar een stuk had moeten kosten. Hij dacht 1 minuut en 4 seconden na over die zet. Die kloktijden worden door de DGT software meegestuurd in de live games. Nepo zag de winst echter niet en antwoordde na 1 minuut en 33 seconden met 14. a4 in plaats van 14. Te5! De FM die het partijcommentaar levert vanuit zijn studio een paar deuren verderop kwam binnen en ging zogenaamd naar de camera instellingen kijken, maar hij dacht dat er een fout in de uitzending zat. Twee blunders achter elkaar, dat was wel heel opvallend!
    Na de partij hoorde ik van de deputy dat Nepo kwaad naar buiten kwam toen hij ontdekte hoe hij geblunderd had. Nepo begon inderdaad nog harder te zuchten toen hij zich zijn blunder realiseerde. Maar Hans moest nog steeds diep in de denktank om er een remise uit te halen. Met 21 …, c4 doet hij dat dan toch weer leuk vind ik.
    Veel mensen kijken op Lichess, of Chess.com voor live partijen, maar je moet ook eens een keertje naar de live partijen kijken op ChessBase. Daar krijg je ook een automatische analyse van een robot. Met ook verwijzingen naar vergelijkbare partijen.
    Vanmiddag om 14:30 volgt de laatste partij. Het staat 4-3 voor Nepo.

    En wat ik voor onmogelijk had gehouden gebeurde vanmiddag dan toch. Hans wint de laatste partij. Vanuit de opening kwam hij steeds een beetje beter te staan. En Nepo speelde blijkbaar iets te enthousiast g5 waardoor zijn stelling instortte. De match is nu geëindigd in 4-4 en er was niets afgesproken over een tiebreak. Hans wilde heel graag blitzen voor het prijzengeld maar Nepo voelde er niets voor. Hij was uitgeput leek het.

    Opbreken nu en nog wat drinken met de boys van de Servische bond. Ze waren fantastisch. Er waren geen echte incidenten en de organisatie was prima.

    En nu verder aan de slag met het NK dat er aan komt. De spelers zijn bekend en vanaf woensdag gaan we volle werken aan het toernooi en het nevenprogramma. De toernooien van het NK Algemeen en het NK Vrouwen staan inmiddels op Chess-Results.

    • Nieuws
    Day 3 Hans vs Nepo
    By Frans Peeters • 31 mei 2026

    Het was vroeg dag vanochtend. Om zeven uur was ik al aan het werk. Banr kwam even later aan kakken en Petar belde dat hij zich niet zo lekker voelde en dat ie later kwam. Banr wilde eerst even tegen me schaken. In twee potjes van 3+2 werd ik van het bord gespeeld. Zo, dat weten we dan ook weer. We hebben onze handles op Lichess uitgewisseld, misschien kunnen we nog eens een keertje online tegen elkaar spelen.
    De ochtendpartij was kort en tam. Hoewel: na vijf seconden bleek via het grote scherm dat de klok niet was aangesloten. Banr moest snel even wat rechtzetten dus. De zetjes werden vlot gespeeld. Na 21 zetten had Nepo 1:01 op de klok en Hans 1:04. Alles prep volgens Nepo toen ik hem bij de lunch trof. Na de wedstrijden waren er fans die hun schaakbord gesigneerd wilden hebben en met Nepo op de foto wilden. Hij werkt overal met een vriendelijk gezicht aan mee. Hij is hier duidelijk populairder dan Hans.
    Ik had dus een erg lange lunchpauze en toen heb ik nog meer even mijn handleiding voor SwissManager een beetje bijgewerkt. Sinds ik die webinars voor de ECU heb gedaan, heb ik een aantal notities gemaakt en uiteindelijk zal het een soort van handleiding worden. Er is al een handleiding voor SwissManager van de hand van de Griekse IM Tania Karali. Geert Bailleuil uit België heeft die naar het Nederlands vertaald, maar de handleiding is van 2022 en er is een hoop veranderd sinds die tijd. Ik vind het wel leuk om alles op een rijtje zetten. Wie hem wil hebben, kan hem krijgen.
    Vanmiddag was er echt veel publiek, het zaaltje zat zo goed als vol. Recht voor mijn neus zat een papa met zijn dochter en ik denk dat die dochter zeker niet ouder dan acht was. Dat meisje heeft de hele middag gefascineerd en stilletjes zitten kijken.
    Ze gingen er vanmiddag flink voor zitten. Uiteindelijk werden er 87 zetten gespeeld en werd het weer remise. Ik vond het er weer heel gevaarlijk uitzien maar toen ik net de partij naspeelde op Chess.com bleek weer maar eens dat spelers van mijn niveau eigenlijk geen flauw idee hebben van hoe het staat.
    Vanmorgen kreeg ik het verzoek van het management bureau van Hans of ik een foto kon maken. Het is de foto geworden die boven dit bericht staat. Hij komt morgen in een Servische krant bij een interview met Hans. Er zijn nu zes van de acht partijen gespeeld en ik denk niet dat Hans nog gaat winnen van Nepo. Nepo is echt steengoed volgens mij. Hij geeft geen krimp. Het prijzengeld voor deze tweekamp is 100.000 dollar en is beschikbaar gesteld door de sponsor van Hans. De winnaar krijgt 50.000 dollar op zijn rekening en mag ook nog eens 50.000 dollar schenken aan een goed doel.
    In de pauze hoorde ik nog een leuk detail van Nepo over de match van Hans met Awonder Liang. Vader Will Liang heeft zijn drie schaakspelende zoons wel hele leuke voornamen gegeven. Ze heten Adream, Awonder en Able.
    Het is hard werken hier. Na het diner heb ik me laten masseren, heb ik nog even in de steamroom gezeten, heb ik nog wat baantjes getrokken in het 20 meter zwembad met mijn super schoolslag en ben ik geëindigd in het bubbelbad. Nu weer maar even Fox News kijken want dat is echt lachen met die gekke presentratrices die wel hele grote fans van Trump zijn allemaal.

    • Nieuws
    Day 2 Hans vs Nepo
    By Frans Peeters • 30 mei 2026

    Vanmorgen met mijn twee assistenten vanaf zeven uur de zaal ingericht. We zaten vandaag in een prachtige balzaal met een mooie kroonluchter aan het plafond. Bane en Petar moeten elk uur even gaan roken. Dat roken is hier wel een dingetje zeg. We zitten in een groot vijfsterren hotel en de restaurants hebben een roken en een niet-roken gedeelte. Het schijnt ooit in het parlement geweest te zijn dat ze het roken binnen af wilden schaffen maar dat voorstel werd helemaal weggestemd. Het zou de horeca veel te veel geld kosten als er niet meer gerookt mocht worden. Nu is er blijkbaar een wet die het verplicht maakt dat elk gebouw een gedeelte moet hebben waar gerookt mag worden.
    De streamer hebben we geïsoleerd in een eigen zaaltje zodat de spelers daar in ieder geval geen last van hadden. Maar vandaag hadden we een ander probleem. In het hele hotel staat van dat muzikale behang aan. Van die saaie muziek die je door het hele gebouw hoort. In de andere zaal zaten we een beetje afgezonderd en hoorde je die muziek niet zo, maar in de zaal van vandaag was het heel irritant. Hans begon meteen te klagen, die hoort namelijk alles wat ie eigenlijk niet moet horen. Na een half uur hadden we de muziek in het hele hotel eindelijk uit. De manager moest er aan te pas komen en dat is een prachtige vrouw. Die werkt overal aan mee.
    Bij de start van de wedstrijd bleek Nepo zijn fitbit nog om te hebben. Dat had mijn deputy even gemist bij het scannen. Kan ik me voorstellen want hij was gisteravond na de wedstrijd samen met zijn vriendin nog gaan vissen aan de Donau tot een uur of een in de nacht. Hij liet zien dat hij een grote vis gevangen had. “The fish speaks for itself” sprak hij.
    De toiletten waren best een eind weg van de zaal. Het hielp wel want Nepo hoefde maar twee keer. Zodra er een stuk of een pion van het bord is, gaat Nepo daar eindeloos mee spelen.
    Het waren vandaag twee vrij korte remises, maar desalniettemin waren ze interessant vond ik. Het evenwicht werd blijkbaar geen enkel moment verstoord zie ik nu achteraf. Ik kijk nooit mee op mijn laptop met een engine. Ik vind dat niet netjes. Als spelers zien dat je mee zit te kijken met Lichess of Chess.com vinden ze dat niet leuk.
    Na de wedstrijd hebben we alles weer afgebroken en een paar personeelsleden verplaatsen dan vanavond laat onze spullen weer naar Studio 2. Morgenvroeg gaan we weer vanaf zeven uur opbouwen. Daar kunnen we dan gelukkig wel de komende twee dagen blijven, dus dinsdag wordt het uitslapen.

Posts navigation

1 2 3 4 … 728 Next

Shredderchess

Sevilla
webmaster

Lost your password?


Don't have an account yet? Sign up

Scroll naar boven
  • Onze club
    • Bestuur
    • Locaties
  • Senioren
    • Sevilla
    • Interne competitie
    • Rapidcompetitie
    • Externe competitie
      • De Pion 1
      • De Pion 2
      • De Pion 3
      • De Pion 4
    • Ratings
    • Reglementen
  • Jeugd
    • Schaakles
    • Competitie
    • Jeugdratings
  • Archief
  • Help
    • Telefoon
    • Partijen
  • Sponsors
Zoeken