Spelregels

Bij een KNSB wedstrijd speelt wit op zet 50 Kc6. Zwart zet de klok stil en geeft op. De handen worden geschud. De arbiter heeft precies gezien wat er is gebeurd. Hoe moet de arbiter reageren? Wat is de uitslag van deze wedstrijd? Noteer je antwoord in een reactie hieronder.

Geef een reactie

9 reacties

      1. Geen idee eigenlijk, maar ik mag toch hopen dat een bewuste opgave boven remise gaat. Opgeven mag altijd toch (in je eigen tijd, uiteraard)?
        Doordat zwart hier de klok heeft stil gezet mag ik aannemen dat zwart de witte speler de kans heeft gegeven om mat te zetten en niet op een halfje zit te wachten vanwege een patvalletje.

        1. Geen idee eigenlijk, mat en pat beeindigen normaal gesproken meteen de partij.
          Maar ik mag toch hopen dat een bewuste opgave boven deze remise gaat. Opgeven mag altijd toch (in je eigen tijd, uiteraard)?
          Doordat zwart hier de klok heeft stil gezet mag ik aannemen dat zwart de witte speler de kans heeft gegeven om mat te zetten en niet op een halfje zit te wachten vanwege een patvalletje.

          1. Pat beëindigd volgens mij ook direct de partij. Dus toch wat ik eerder heb geschreven. Maar ik twijfel nu ook omdat zwart het niet heeft gezien en de klok stilzet en de handen geschut worden.

          2. Het is inderdaad remise aangezien er pat op het bord is verschenen. En als het pat of mat is, is de partij onmiddellijk afgelopen en staat de uitslag vast. Zwart kan dus opgeven en de tegenstander een hand geven, maar dat telt niet. De arbiter moet de partij remise verklaren.

  1. Terwijl jullie gisteren de oplossingen hebben besproken, lag ik een dagje op het strand van Vlissingen. Nu heb ik misschien als mosterd na de maaltijd nog een vraagje van mijn kant… In hoeverre is de toevoeging van Frans van belang “. De arbiter heeft precies gezien wat er is gebeurd”. Ik verzin maar iets… de arbiter heeft het niet gezien, de spelers ook niet op dat moment en zij hebben 1 – 0 laten noteren op het uitslagenformulier. Maar de zwartspeler realiseert zich het later (eventueel getipt door iemand). Is er nog een kans dat dan de uitslag van 1 – 0 teruggedraaid moet worden naar 1/2 – 1/2 ?! En maakt het bij dit hele voorbeeld overigens nog iets uit dat het om een KNSB wedstrijd gaat of geldt hetzelfde bijvoorbeeld bij een wedstrijd in een zomer schaaktoernooi (waarbij de arbiter dus wellicht niet alle partijen kan zien…).

    1. Voor toernooien waarvan de resultaten gerapporteerd worden aan de FIDE gelden de FIDE-regels. Ook toernooien of competities die niet gerapporteerd worden, worden vaak gespeeld volgens de FIDE-regels. Dat staat dan in het toernooireglement.
      Als er gespeeld wordt volgens de FIDE-regels dan is er een aantal gevallen waarbij de partij onmiddellijk afgelopen is:
      – als het mat is
      – als het pat is
      – bij de 75-zetten regel
      – als er voor de vijfde keer dezelfde stelling op het bord is verschenen
      De arbiter moet dan ingrijpen. Als er op een live bord wordt gespeeld, geeft de software dat aan als een event. De operator moet dit doorgeven aan de arbiter, zodat hij kan ingrijpen.
      Als er niets is waargenomen door de arbiter tijdens de partij en de handen geschud zijn en de notatieformulieren ondertekend en het dus pas later wordt ontdekt, dan kan een speler in beroep gaan tegen de uitslag. Dat staat zo in de Arbiters’ Manual:
      If a draw under either of the above conditions is not noticed during the game a player may appeal using the normal appeals procedure.
      In Eindhoven ontdekten we bij de Jeugd Olympiade bij een partij vrij laat dat er vijf keer dezelfde stelling was geweest (de computer gaf dat aan). De hoofdarbiter onderbrak meteen de partij en verklaarde die remise.
      Bij andere onregelmatigheden (bijvoorbeeld onreglementaire zet(ten), bord verkeerd, beginpositie verkeerd) kun je nooit na afloop protesteren. Het resultaat blijft staan.