Aftrek- en dubbelschaak

Jullie waren vandaag met z’n vijven (één zieke thuis).

Eerst hebben we heel kort penning herhaald aan de hand van een voorbeeld met maar liefst drie verschillende penningen met de koning als staartstuk. Daarna het huiswerk (bladzijden 5 en 6) deels met het groepje bekeken. Van bladzijde 5 zijn behandeld de diagrammen #1, #6, #8 en #11 (van de twaalf diagrammen). Bij diagram #11 dachten we zelfs een extra oplossing gevonden te hebben (1. Lxe6+ in plaats van de officiële oplossing 1. Dh7+ Kxh7 en dan pas 2. Lxe6 mat). Maar onze alternatieve oplossing is niet juist omdat na 1. Lxe6+ zwart antwoordt met 1. … Dxe6 SCHAAK !. Daarna zijn van bladzijde 6 behandeld de diagrammen #1, #6, #9 en #12 (van de twaalf diagrammen). Vervolgens iets heel anders gedaan. In twee teams van 3 (inclusief docent) een potje van 5 minuten per team gespeeld. Eén schaakbord in het midden en twee teams een eindje er vandaan en dan mochten de teamleden om de beurt een zet doen en dan weer terugrennen naar hun eigen plek. Werd een close finish! En tot slot van deze les een begin gemaakt met het onderwerp ‘Toegang’. Gekeken naar diagram #1 van pagina 9 (nog redelijk makkelijk om met 1. Dxa7 toegang te krijgen tot de zwarte koning). En daarna nog gekeken naar diagram #10 van pagina 9, een echt moeilijk diagram. Maar uiteindelijk vonden we 1. Ph5 gxh5 2. Dxh7 mat. 

Huiswerk: bladzijde 9 (Mat in Twee: Toegang) maken en ook nog de foutjes van bladzijde 5 en 6 bekijken (de docent heeft in jullie werkboeken gekeken en ieder van jullie heeft van de docent een blad gekregen waarop precies is aangegeven welke diagrammen je van pagina 5 en 6 nog een keer moet bekijken).