Spelregels
In de vakantieperiode is het misschien leuk eens naar de spelregels te kijken.
We spelen een wedstrijd in de KNSB competitie. Wit is aan zet en speelt Tc5xPd5. Zwart zet de klok stil en claimt dat wit een onreglementaire zet heeft gedaan. Wit zet zichzelf namelijk schaak aangezien de toren gepend staat. Hoe gaat het nu verder?
Reageer op dit bericht met de juiste oplossing. Zolang het antwoord niet helemaal goed is, zal ik reageren. Laten we zeggen dat er tien punten te verdienen zijn met het antwoord.
Ad en Erik mogen niet meedoen, want dan is het probleem te snel opgelost.
Zet moet worden teruggenomen. De toren is wel aangeraakt maar je kunt er niet mee zetten. (Dus regel aanraken is zetten kan niet). Er moet een andere regelmentaire zet worden gedaan. Je krijgt een straf van 10 minuten op de klok met een maximum van de helft van de tijd. (Ben benieuwd.)
Tiny
Een mooi begin Tiny! De zet moet inderdaad worden teruggenomen. Daar geef ik alvast twee punten voor. Maar jouw idee bij de straf is een verhaal van de klok en de klepel helaas. Dus de straf is niet juist. En wat moet er nog meer gebeuren?
Hij moet Dd5 spelen omdat het zwarte paard is aangeraakt. (Dat kost hem dus de Dame).
Inderdaad! Geraakt is geschaakt! Als je een stuk of een pion aanraakt, moet je dat stuk of die pion slaan! Zelfs als je het stuk of de pion van een tegenstander met je eigen stuk of pion licht aanraakt, moet je slaan.
Tiny z’n tweede reactie komt net binnen terwijl ik iets wilde tikken… ik wilde beginnen over 2 minuten extra bedenktijd voor in dit geval de zwartspeler.
Maar Tiny z’n laatste opmerking is dan een extra lastig verhaal. Hangt dat er dan ook niet van af of dat wit eerst z’n toren heeft aangeraakt en dan pas het paard op d5. Zelfs als ik het Fide-reglement erbij pak vind ik het lastig… eerlijk is eerlijk. Voelt raar dat je met de witte dame zou moeten spelen om het paard te slaan. Maar dat is op gevoel… maar het gaat hier om spelregels :-).
Die laatste opmerking komt door een tip van Frans. Ik vind het wel een zware straf als er inderdaad Dxd5 moet worden gespeeld. Die 2 minuten wist ik ondertussen ook (via AI).
Geraakt is geschaakt! Je hebt het paard aangeraakt en dat moet worden geslagen. Met de toren mag dat niet, dus dan moet het met de dame.
De tegenstander krijgt inderdaad twee minuten extra bedenktijd erbij.
Maar er moet nog iets met de klok gebeuren! Wat moet er nog worden gedaan behalve die twee minuten erbij?
Nog een hele rare zijvariant waar ik dan ineens aan moet denken (terwijl Frans zijn vraagstuk nog niet afgerond is… sorry Frans). Stel (hoe raar dat ook is) dat de toren op c5 een witte dame was geweest. En wit had dus op eenzelfde wijze als in de partij Dc5xd5 gespeeld, net zo goed onreglementair natuurlijk…. maar dan had je met wit een alternatief gehad om spelend met de dame van c5 een reglementaire zet te doen, het alternatief Dc5xa7. Maar dan zou dat dus ook niet toegestaan zijn geweest (vanwege het ook aangeraakt zijn van het paard op d5). En ook dan had je dus wellicht met de witte dame van d2 op d5 moeten slaan…
Je hebt het paard aangeraakt, dus je moet het paard slaan (als dat mogelijk is). Je mag dan dus niet de loper slaan.
Blijft uiteindelijk nog het punt van de klok. Zwart krijgt er dus twee minuten bij op de klok. Maar … wit heeft een onreglementaire zet gespeeld en heeft met die zet 30 seconden bonus gehad. Die bonus van 30 seconden moet bij wit van de tijd afgehaald worden. Dus wit krijgt 30 seconden in mindering (vanwege de onterechte bonus) en zwart krijgt twee minuten erbij! Dat wordt vaak vergeten!
En voor de volledigheid: als het de tweede keer was dat wit in de fout ging, dan is de partij meteen verloren. Eén keer mag je een onreglementaire zet doen, bij de tweede verlies je. De arbiter moet een waarschuwing geven bij de eerste keer dat het bij een volgende keer verlies oplevert.
Wat mij betreft ‘douze points’ voor Frans (dat is dan inclusief 2 bonuspunten voor de antwoorden aan Tiny en mij). En ja, dat van die 30 seconden is wel een ’tricky one’ ja…
Die 30 seconde had ik ook niet gedacht maar dat klopt.