Docenten : Kimberley Oostvogels, Rob Verbeek, Marieke van Essen en Patrick Heijnen.


Leerlingen : 

 

 

 

Tijdens les vijf stond opnieuw verdedigen op het programma. Nu werden de overige mogelijkheden behandeld. De leerlingen maakten in hun werkschrift pagina 14 de diagrammen over dekken en een gedeelte van pagina 17 sla de aanvaller. Alle leerlingen die stap 1 volgen, waren aanwezig. Als huiswerk moeten de pagina's worden afgemaakt. Als afsluiting werd een spel gespeeld. Drie pionnnen en een paard. Wie slaat als eerste de vier stukken van zijn tegenstander.

Tijdens de derde les voor de leerlingen van stap 1 stond het onderwerp 'verdedigen door weggaan' op het programma. Vooraf werd nog even teruggegrepen naar het onderwerp van de vorige les. Op het bord voor de klas werd bekenen hoe je met de verschillende stukken kunt aanvallen. Ook werd er even stilgestaan bij 'slimme' manieren (dubbele aanval) van aanvallen en 'domme' manieren (aanvallen is ruilen) van aanvallen. Daarna bekenen we klassikaal enkele diagrammen met daarop een stelling waar je kon verdedigen door weg te gaan. De leerlingen maakten hierna zelfstandig de opgaven op bladzijde 15 uit het stap 1 werkboek. Degenen die het niet af hadden, kregen als opdracht om het thuis af te maken. Als afsluiting speelden de leerlingen een schaakspel tegen elkaar met de naam 'winnen zonder koning'. De koningen ontbraken op de borden. De bedoeling was om alle stukken van de tegenstander te slaan. Wie hierin zou slagen, was winnaar van de partij. Niemand slaagde in deze opdracht, maar er werden toch winnaars uitgeroepen. Degenen die de meeste stukken van zijn tegenstander had weten te slaan, was winnaar. Alle leerlingen die stap 1 volgen, waren bij deze les aanwezig.

Vandaag hebben we gekeken naar de bijzonderheden van de pion. 

We hebben wat oefeningen gemaakt in het boek en een spelletje gespeeld.

Vergeet je boekje niet voor de volgende les!

De eerste les hebben we gekeken naar de veldbenoeming en de loop van de stukken.

Vergeet je boekje niet mee te nemen naar de volgende les!

Geen artikelen meer